Karolina Cicha i Sw@da zagrali w Brukseli
Cechą rozpoznawalną Karoliny Cichej jest oryginalna technika gry na kilku instrumentach jednocześnie. Jest laureatką wielu nagród, w 2015 roku znalazła się w oficjalnej selekcji na WOMEX – największym festiwalu World Music na świecie. Ze swą muzyką odwiedziła kilkadziesiąt festiwali w Europie, Azji i Ameryce. Jej płyta „Tany” uzyskała nominację do Fryderyka w kategorii Muzyka Świata.
Występ Karoliny Cichej i Sw@dy w BRukseli związany był tematycznie z konferencją naukową „XYLO Worlds: przemysł, gospodarka i medycyna oparta na zasobach naturalnych”, która organizowana była przez XYLOPOLIS Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie, Dom Polski Wschodniej w Brukseli, Biuro Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w Brukseli oraz Urzędu Marszałkowski Województwa Podlaskiego.
Uczestnicy koncertu mieli okazję usłyszeć m.in. utwór Xylopolis z płyty SAD. Drewniane miasto przyszłości? Zeroemisyjne, bogate w nowoczesne technologie, w pełni skorelowane z naturą i bazujące na tradycjach drewnianej architektury województwa podlaskiego. Xylopolis czyli miasto zasilane naturą. W utworze Cichej i Sw@dy Xylopolis to „miejsce, którego wyglądamy”, bezpieczna przystań z przyszłości, w którą artyści patrzą z nadzieją.
Utwór powstał jesienią 2021 roku jako muzyczna interpretacja idei Xylopolis prezentowanej przez Polskę na EXPO w Dubaju.
– W ciągu kilku miesięcy pieśń diametralnie zmieniła kontekst – mówi Cicha. – Pierwotnie utwór dotyczył wizji miejsca, które ma zapewnić ludzkości bezpieczną klimatycznie przyszłość. Trudno teraz nie odczytywać tekstu Xylopolis bez kontekstu tego, co zmieniło się wraz z wybuchem wojny w Ukrainie. „Miejsce którego wyglądamy” bezpieczna przystań z tekstu pieśni Xylopolis nie jest gdzieś „za borami za lasami”, lecz jest tu, blisko, niekiedy w naszych domach, gdzie uchodźcy znajdują bezpieczne schronienie.
Premierę Xylopolis poprzedziła publikacja singla, który mocniej oddawał społeczne nastroje po wybuchu wojny. Wiśniowy sad pisany był muzycznym językiem tęsknoty za utraconym domem. Teraz tym językiem Cicha i Sw@da dopisują nadzieję, krzepiące spojrzenie na wielokulturową młodość i naturę. Inspirowaną Podlaskiem.
– Jest tu magia lasu, brak ograniczeń i nieskrępowana taneczna energia. Sw@da, tworząc muzykę, chciał sprawić, żeby słuchacz poczuł impuls do ruchu. – Szukałem do tego środków w nieoczywistych miejscach – opowiada. – Skrzypce i cymbały to niekoniecznie pierwsze instrumenty, które przychodzą do głowy, kiedy myślimy o połamanych tanecznych groove’ach.
Białostoccy artyści Karolina Cicha i Sw@da w 2023 r. nominowani zostali do Fryderyków. Za płytę SAD trafili do finału w kategorii „Album Roku Muzyka Korzeni”. Fryderyki to nagrody, które przyznaje polskie środowisko muzyczne za najważniejsze osiągnięcia na rynku fonograficznym w naszym kraju.
Koncert w Brukseli zorganizowany został przez XYLOPOLIS Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie, Dom Polski Wschodniej w Brukseli oraz Urzędu Marszałkowski Województwa Podlaskiego.