Unikatowa wystawa Eastreet 2 w Domu Polski Wschodniej
Eastreet to jedyny projekt o takim zasięgu dedykowany fotografii ulicznej z krajów (szeroko rozumianej) Europy Wschodniej. Pierwsza edycja miała miejsce w 2013 roku w Lublinie i okazała się sukcesem, który pokazał, że Eastreet ma ogromny potencjał, a projekt domaga się wręcz kontynuacji. Oto więc dalszy ciąg tej samej opowieści — nowe miejsca i bohaterowie, nowi autorzy, nowy Eastreet.
Eastreet 2 to ponowna podróż do obcego miejsca, które jest już nieco znajome, ale pozostaje zaskakujące i prowokuje do spotykania nowych przestrzeni, ludzi, idei — niekoniecznie aż tak odmiennych od naszych. Organizując pierwszą edycję wystawy zastanawialiśmy się, czy fotografia uliczna jest jakoś uwarunkowana geograficznie? Czy Wschód, tak charakterystyczny i swojski dla nas, okaże się podobny w fotografii ulicznej? Czy zamiast szkła i aluminium, dzielnic finansowych, elegancji i „zachodniości” — czekają nas drewniane płoty, furmanki, nieoczekiwanie kończący się asfalt i tym podobne stereotypy? Teraz, przy drugiej edycji wystawy Eastreet wiemy, że jest coś osobliwego i w fotografii ulicznej regionu i w tym co jest fotografowane.
Ponownie zaskoczyła nas odpowiedź społeczności fotografów na nabór zdjęć. Jesteśmy pod wrażeniem ilości nadesłanych prac, ich jakości, ogromu kolorów i różnorodności. Eastreet 2 to 57 zdjęć w głównej ekspozycji, a także dodatkowe 50 zdjęć prezentowanych jako pokaz slajdów — łącznie ponad setka zdjęć od 82 autorów z kilkunastu krajów. Zasady pozostały niezmienne: prezentujemy spontaniczne, niepowtarzalne i niepozowane fotografie ludzi i przestrzeni Europy Wschodniej. Wykorzystujemy język i metodę fotografii ulicznej, gdzie niezwykłe kompozycje i niepowtarzalne sytuacje, zamknięte są w pojedynczych kadrach. Z nich budujemy dalszy ciąg zainicjowanej przed rokiem narracji, która ponownie pozostawia nas z większą ilością pytań, niż odpowiedzi — o granice i ewolucję fotografii ulicznej, o przestrzeń która nas otacza, o to jak ja czytamy i jak o niej, oraz o nas samych, opowiadamy.
Wśród prac na wystawie, w drugiej edycji, chyba najwięcej jest niedopasowania i absurdów. Tych momentów i przestrzeni, które po napotkaniu zgrzytają zamiast się harmonijnie ułożyć. W większości prac jest utrwalone coś co się wybija, przeszkadza i intryguje. Przekrzywiony maszt, przesunięta szyba czy pęknięta boazeria. W sferze fauny i flory kolejne zaskoczenia: zebry, słonie i krokodyle. W przestrzeni czegoś często brakuje: wody w fontannie, gruntu wokół latarni, pewniejszej konstrukcji, adekwatnego otoczenia nad Rolls Royce’em. Jest w tych zdjęciach coś do czego jako mieszkańcy Wschodu przywykliśmy do tego stopnia, że na co dzień to ignorujemy, a co dzięki fotografii wychodzi poza stereotyp i urasta do rangi symbolu opisującego nasze otoczenia i nas samych. Stanowi o kolorycie regionu i jest zapewne egzotyką dla przybysza z zewnątrz, dla którego podróż przez Eastreet może być chwilami wizytą po drugiej stronie lustra.
Nie brak też wschodnich opowieści o tęsknotach i marzeniach: zarówno tych spełnionych, jak i tych już rozwianych nadziejach. Roztrzaskany zderzak-gondola w Tiranie (Jan Michałko), trójka chłopców, każdy ze swoją gwiazdą z Ulmula w Mołdawii (Dorin Golan) czy gigantyczny pingwin gdzieś z polskiej prowincji (Piotr Baczewski) — to wszystko nas śmieszy, ale jednocześnie rezonuje z naszymi doświadczeniami i pragnieniami.
Podobne wspólne doświadczenia łączą fotografów prezentowanych na Eastreet 2 — pracujących w sąsiadujących krajach jakże zróżnicowanej Europy Wschodniej. Mimo że używają różnych stylistyk, zabiegów kompozycyjnych i metod pracy, ich zdjęcia mają wyraźny wspólny mianownik. To coś osobliwego, unikalnego, niepodrabialnego i ulotnego — jak sama fotografia uliczna. Coś co trudno jest wytłumaczyć. Dlatego lepiej to pokazać. Na Eastreet 2.
Autorzy fotografii prezentowanych na wystawie Eastreet 2:
Denis Abramov, Alexander Anufriev, Piotr Baczewski, Julia Belashova, Oliwia Beszczyńska, Dimitri Bogachuk, Piotr Bułhak, Damian Chrobak, Yulya Dahl, Maciej Dakowicz, Antonis Damolis, Dorin Goian, Wojciech Grzędziński, Mateusz Grybczyński, Jamie Howard, Tomer Ifrah, Anastasia Kichigina, Dimitris Makrygiannakis, Bartosz Mateńko, Valeria Mezentseva, Jan Michalko, Maria Novoselova, Jakub Oniszczuk, Mikhail Palinchak, Haris Panagiotakopoulos, Andreas Paradise, Michał Patroń, Jacek Petryszak, Łukasz Pieńkowski, Egor Rogalev, Marta Rybicka, Ilya Shtutsa, Giorgos Sifakis, Kostyantyn Smolyaninov, Michał Solarski, Stavros Stamatiou, Jacek Szust, Karol Szymkowiak, Vasile Catalin Tomoiaga, Ksenia Tsykunova, Aleksey Tudakov, Andrey Tulnov, Lukas Vasilikos, Ekaterina Vasilyeva, Imrich Veber, Spiros Zervoudakis, Marta Zgierska.
Kuratorzy wystawy:
Joanna Kinowska, Aleksander Bochenek, Tomasz Kulbowski, Grzegorz Ostręga
Partnerzy wystawy:
Warsztaty Kultury, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Miasto Lublin, WorkshopX, Lablab
Otwarcie wystawy: 4 listopada 2014, godz. 18:30
Miejsce: Dom Polski Wschodniej, Avenue de Tervueren 48, 1040 Brussels
Wystawa czynna: 4 – 20 listopada 2014
www.eastreet.eu